Kettulan Talli

2008 Saariston rengastie

Kävin kiertämässä Saariston Rengastien heinäkuun ensimmäinen päivä Honda Dominatorin kanssa. Lähdin kotoa Espoosta aamulla puolikahdeksan aikaan ja otin suunnan kohti Kustavia ja Aurora-maantielauttaa. Ensimmäinen pysähdys oli Nummi-Pusulan kunnassa Koisjärven Ysi5-kylmäasemalla ja sen yhteydessä olevalla Suvin tupa -nimisellä kahviolla. Oli aika tankata ensimmäisen kerran kuljettaja ja kulkuneuvo. Pyörän vielä ollessa kohtuullisen tuntematon niin kulutuksen osalta kuin muutenkin ja ilman tietoa huoltoasemien väleistä saaristossa, päätin varautua tankkaamalla myös 5 litran varakanisteriin polttoainetta.

Kotoa lähtiessä olin suunnitellut pysähtyväni matkan varrella pankkiautomaatilla hakemassa hieman käteistä rahaa lauttamaksuihin ja muihin mahdollisiin pikkukuluihin. Jostain syystä ajaminen kuitenkin maistui niin kovin, että unohdin tämän suunnitelman ihan kokonaan kunnes huomasin olevani Mietoisissa asti. Pikainen kierros kylällä ja ei pienintäkään havaintoa pankkiautomaatista. Onneksi kylästä kuitenkin löytyi Osuuspankin konttori, josta sain nostettua rahaa suoraa tililtäni. Automaatin löytääkseni olisin joutunut palaamaan aina Raisioon asti. Rahat taskussa suuntasin kohti lauttarantaa, poiketen vielä sitä ennen tankkaamassa pyörän. Saavuin lauttarantaan kymmenen aikoihin ja kun lautan lähtöaika oli vasta yhdeltätoista oli aikaa pohtia maailman asioita meren ääressä istuskellen.

saariston rengastie moottoripyörällä

Lautta vei minut ja pyöräni Iniön saareen, jonka läpi ajoin sen enempiä tutustumatta. Ei muuten olisi ollut sen suurempaa kiirettä, mutta halusin varmistaa ehtimiseni Houtskariin vievään lauttaan. Seuraavaa lauttaa olisi nimittäin saanut odotella sitten reilut kaksi tuntia. Juuri lauttojen aikataulujen vuoksi päätin lähteä kiertämään rengastietä pohjoisen kautta, etelän kautta olisi ollut vaikeampi varmistaa ehtiminen harvoin kulkeviin Kustavi-Iniö ja Iniö-Houtskari lauttoihin ilman tolkuttomia odotuksia.

Vaikkei sen suurempaa kiirettä ollutkaan, niin ajelin Houtskarinkin läpi sen enempiä pysähtymättä. Silmiin vain ei sattunut mitään erityisen mielenkiintoista ja tiesin päivästä joka tapauksessa tulevan pitkän, joten ajamisen maistuessa annoin vain mennä. Houtskarista olikin sitten taas hieman pidempi lauttamatka kohti Korppoota. Lauttamatkalle Dominator sai seuraa hieman vanhemmasta ja rouhean näköisestä Hondasta (CX500C).

saariston rengastie moottoripyörällä

Korppoosen päästyäni alkoi nälkä kouria vatsassa, joten päätin pysähtyä heti sopivan ruokapaikan vastaan sattuessa. No loppujen lopuksi se ruokapaikka löytyi sitten vasta Nauvon puolelta lyhyen lossimatkan takaa. Nauvon satamasta löytyi mukavan oloinen Pizzeria Najaden rannassa olevasta vanhasta höyrylaivasta. Pizza oli herkullista ja vatsa täyttyi, myös silmänruokaa oli ihan mukavasti tarjolla. Ruokailun jälkeen otin suunnan kohti Paraista ja sitä kautta kohti kotia.

Paimion jälkeen taivas repesi yllättäen ja tie aivan lainehti vedesä, isot pisarat oikein sattuivat ajotakin läpi. Nopeus tipahti samantien ja melkein Saloon asti sain nautiskella sadekelistä, tulipahan varusteet testattua vedenkestävyyden osalta. Matkan viimeinen pysähdys oli Suomusjärvellä Kitulassa, ensin huoltoasemalla pyöran tankkaus ja sitten (vanhassa) Ykköspesässä kuskin tankkaus. Sen jälkeen vielä viimeinen veto kotiin pitkin ykköstietä. Kotiin saavuin muutaman minuutin tarkkuudella 12 tuntia lähdön jälkeen, joten pitkä päivä oli takana. Näin jälkikäteen täytyy sanoa, että reissuun olisi kannattanut käyttää ainakin kaksi päivää ja matkaseurakin olisi kyllä kelvannut.

saariston rengastie moottoripyörällä

Olin hankkinut ennen reissua Motoristin GT-tiekartat, joita ilmankin olisin varmaan selvinnyt, mutta kyllä muutamassa kohdin oli ihan mukava pystyä tarkistamaan reittiä hyvältä kartalta. Vaikka mukana oli kännykkä karttaohjelman kera, niin kyllä paperikartalla on vielä sanansa sanottavana monessa tilanteessa. Ehkä selkein etu tulee mahdollisuudesta hahmotella reittiä ja vertailla eri vaihtoehtoja muutenkin kuin nopeuden tai etäisyyden perustee