Kettulan Talli

2014 Alpit

Kettulan Talli teki 11 päivän reissun Alpeille kesällä 2014 neljän jäsenen voimin. Tällä reissulla lensimme suoraan pelipaikoille Müncheniin ja vuokrasimme sieltä moottoripyörät. Ajopäiviä kertyi 10, maita 6 ja matkamittariin 2193 km. Viimeisenä päivänä kävimme vielä tutustumassa Müncheniin kiertoajelun merkeissä sekä vierailimme BMW Weltissä.


(napauta kartta suuremmaksi)
moottoripyörällä alpeilla

Lähtöpäivä: 23.6.2014
Paluupäivä: 3.7.2014
Reitin pituus: 2193 km
Pyörät: 2 x Honda CBF1000F (Mikko ja Risto) ja 2 x Honda VFR800X (Juho ja Eero)

Videot ja kuvat

Alkusanat

Syksyllä 2013 Mikko ja Risto olivat edelleen samana kesänä Norjaan tekemänsä mp-reissun jälkeisissä tunnelmissa. Näinpä he alkoivat suunnitella seuraavalle kesälle pidempää reissua yhdessä Juhon ja Eeron kanssa. Alkuvaiheessa vaihtoehtoisia kohteita oli useampia, mutta pian tehtiin päätös lähteä ihastelemaan Alppeja. Mikko oli jo kesällä 2012 saanut Alpeista hiukan esimakua Sakun kanssa, mutta nyt olisi mahdollisuus tutustua alueeseen perusteellisemmin.

Reittisuunnittelu alkoi heti ja pian vahvistui myös päätös vuokrapyörillä matkaamisesta, vaikka ihan viimeisille hetkille asti Mikko harkitsikin omalla pyörällä reissuun lähtemistä. Helmikuussa 2014 oli pyörät ja lentoliput varattu sekä lomat sovittu. Juho ehtisi juuri kotiutua armeijasta ennen reissuun lähtöä.

Juhannuksen jälkeen olikin sitten vuorossa 10 ajopäivää Alpeilla ja lopuksi 1 turistipäivä Münchenissä.

moottoripyörällä alpeilla
Motorrad Maier, Landshut

23.6.14 Helsinki (FIN) – Landshut (D) – Kitzbühel (A)

Tällä kertaa matka ei alkanutkaan moottoripyörien pakkaamisella, vaan tiedossa oli ensin siirtyminen lentokentälle ja matka sinivalkoisin siivin kohti eteläistä Saksaa.

Münchenin lentokentällä meitä oli vastassa taksi, joka kuljetti meidät suoraan Motorrad Maier moottoripyöräliikkeen pihaan Landshutiin. Hermann otti meidät vastaan ja saatteli matkaan kohti suuria seikkailuja. Kello oli vasta hiukan yli 12:00 ja olimme jo tien päällä!

Päätimme vältellä moottoriteitä, jotta pääsisimme rauhassa tutustumaan pyöriin ja siten varmistamaan turvallisen matkanteon. Matka eteni mukavassa kelissä ja schnitzeleiden jälkeen horisontissa alkoi näkyä lupaavasti ensimmäiset vilahdukset Alpeista.

Ajopäivän päätteeksi saavuimme Kitzbüheliin Itävaltaan, josta löysimme viihtyisän, vaikkakin hinnakkaan, majapaikan. Valitettavasti keli oli muuttunut sateiseksi illan myötä, mutta jaksoimme silti toivoa seuraavalle päivällä hyvää keliä.

moottoripyörällä alpeilla
Kitzbühel

24.6.14 Kitzbühel (A) – Kranjska Gora (SLO)

Aamu valkeni pilvisenä ja paikoin sateisena. Tämä oli lopulta tiivistetty kuvaus koko päivän kelistä, valitettavasti.

Jatkoimme edelleen kohti etelää mielikuvat välimerellisistä keleistä päällimmäisinä. Mutta kun täällä oltiin, niin läheinen Großglockner Hochalpenstraße oli ihan pakko päästä kokemaan. Netistä katsotut kuvat, ajovideot ja kertojiensa kultaamat tarinat tuosta tarunhohtoisesta tiestä vetivät odotukset korkealle.

Tien alkuosa olikin oikein mukavaa, mutta näkyvyyden laskettua 10 metriin nautinto oli kaukana. Lopulta saavutimme tien korkeimman kohdan, Edelweißspitzen, mutta kuten kuvista voi päätellä, niin maisemat eivät olleet ihan odotetunlainen kokemus. Käsituntumalta sumussa edeten löysimme lopulta kahvilan, jossa pääsimme edes hetkeksi lämmittelemään.

Sumuisten vuorien jälkeen pysyttelimme hiukan matalammalla ja jatkoimme matkaa kohti Sloveniaa. Tiedossa oli jo toinen yö alppihiihdon maailmancupin kuuluisaksi tekemässä kohteessa. Kranjska Gora tarjosi meille rauhallisen yöpaikan.

moottoripyörällä alpeilla
Edelweißspitze

25.6.14 Kranjska Gora (SLO) – Cortina d’Ampezzo (I)

Taas sateinen aamu. Ei sen näin pitänyt mennä, mutta sääennusteet eivät hirveästi lohtua tarjonneet. Siitä huolimatta päätimme pyrkiä kohti Italiaa ja Dolomiittien ainutlaatuisia maisemia.

Yleisön pyynnöistä huolimatta Mikko opasti joukkomme kohti Vršič-solaa (1611 m). Märät mukulakivet eivät juuri herättäneet luottamusta, mutta onneksi silti ehdimme ajaa tien läpi ennen sen sulkemista pyöräkilpailujen ajaksi.

Seuraavan kerran pysähdyimmekin vasta Italian puolella, jonne saavuimme pientä vuoristotietä pitkin. Tarcentossa nautiskelimme paikallisen konditorian herkuista ja tutustuimme italialaiseen temperamenttiin (ilmeisesti pysäköintiohjeiden kera).

Myöhemmin päivällä pysähdyimme oheisen kuvan ravintolaan tauolle jo hiukan nälkäisinä. Hyvästä yrityksestä huolimatta tutustuminen italialaisen keittiön herkkuihin epäonnistui, jollei kinkkutoast sitten edusta sitä.

Pääsimme hiukan alppisolien makuun Passo Maurian (1298 m) ja Passo Tre Crocin (1805 m) myötä. Majapaikan löysimme Cortina d’Ampezzon keskustasta. Pyörät tosin jäivät parkkiin epämääräisesti 🙂

moottoripyörällä alpeilla
Lorenzago di Cadore

26.6.14 Cortina d’Ampezzo (I) – Cagnò (I)

Aurinkoa! Viimeinkin! Täydellinen keli päivälle, jolle oli suunniteltu pelkästään Dolomiittien solateiden ajamista. Aamulla vielä harkitsimme, että jäisimme Cortinaan toiseksikin yöksi. Teimme kuitenkin päätöksen jatkaa kohti länttä, mielessä olevana tavoitteena ne Alppien korkeimmat huiput ja solatiet.

Päivän aikana ajoimme seuraavat alppisolat:
Passo Valparola (2168 m),
Passo Campolongo (1875 m),
Passo Pordoi (2239 m),
Passo Sella (2244 m) ja
Passo Mendola (1362 m).

Näistä Passo Pordoi teki ehkä suurimman vaikutuksen.

Lounastauon vietimme Euroopan suurimmalle alppiniitylle perustetussa lomakohteessa nimeltään Alpe di Siusi (Seiser Alm). Olipa erikoinen paikka, siis hyvällä tavalla.

Päivän loppupuolella ajoimme valtavien omenatarhojen seassa etsien majapaikkaa. Lopulta uutuuttaan kiiltelevä Hotelli Viridis tarjosi meille laadukasta majoitusta mahtavien maisemien äärellä.

moottoripyörällä alpeilla
Passo Pordoi

27.6.14 Cagnò (I) – Sveitsi – Livigno (I)

Tämän päivän suunnitelmissa oli kaksi etukäteen reissun kohokohdiksi ajateltua alppisolaa. Pahamaineisen jyrkkä ja kapea Passo Gavia (2621 m) sekä Alppien toiseksi korkein päällystetty sola Passo Stelvio (2757 m). Säiden haltija oli ymmärtänyt päivän merkityksen ja keli oli kohdallaan näiden haasteiden valloittamiseksi.

Passo Gavia oli maineensa veroinen ja saldona yksi kyljellään käynyt Honda. Vaurioita ei onneksi tullut paitsi ehkä hiukan kuskin itsetuntoon. Maisemat olivat uskomattomat, mutta niin olivat myös tunnelmat kypärän sisällä yksikaistaisella tiellä asuntoauton tullessa vastaan. Melkein yhtä paljon jännitystä aiheuttivat pyöräilijät.

Passo Stelvio oli taas juuri sitä mitä odotettiin, ja pelättiin. Korkea, mahtavat maisemat, paljon väkeä ja vielä enemmän rihkamaa. Sekä laumoittain pyöräilijöitä. Kehnon lounaan jälkeen jätimme solan taaksemme ja koukkasimme lenkin Sveitsiin. Pian kuitenkin palasimme Munt la Scheran yksikaistaista tunnelia takaisin Italiaan ja majoituimme Livignon vapaakauppa-alueelle.

Päivän muut solatiet olivat Passo Tonale (1883 m), Umbrail Pass (2501 m) ja Fuorn Pass (2149 m).

moottoripyörällä alpeilla
Passo Stelvio

28.6.14 Livigno (I) – St. Moritz (CH) – Airolo (CH)

Livignossa matkapäivä alkoi halvan polttoaineen tankkaamisella, huoltoasemin määrän perusteella ihan kaikilla matkalaisilla.

Tälle päivälle oli osunut taas pilvisempi ja sateisempi keli, joten oli odotettavissa, että päivämatka jäisi tavoiteltua lyhyemmäksi. Aloitimme kuitenkin sinnikkäästi heti Forcola di Livigno solalla (2315 m), joka ylhäällä liittyi Passo Berninaan (2328 m).

Ohjelmassa oli pieni pysähdys St. Moritzissa, koska halusimme nähdä maailman ainoan luonnonmukaisen rattikelkkamäen paikan. Ilman lunta ja jäätä se oli aika mitäänsanomaton ja autio.

Loppupäivä meni sateessa solateitä ajellen, kohokohta taisi olla israelilaisen pariskunnan tapaaminen. Olimme saman pyörävuokraamon asiakkaita ja teimme lähes samanlaista lenkkiä, mutta eri suuntiin.

Päivän muut solat olivat Splügen Pass (2115 m) ja San Bernardino Pass (2066 m). Varmasti hienoja paikkoja, jos ei sataisi. Päivä päättyi lopulta Airoloon, kun ei vaan enää jaksanut pidemmälle.

moottoripyörällä alpeilla
Cascate di Acquafraggia

29.6.14 Airolo (CH) – Leukerbad (CH)

Tälle päivälle oli suunniteltu vain pieni siirtymä kohti kylpyläkaupunkia, mutta sateessa sekin tuntui tuskaiselta aloittaa. Pinnistelimme itsemme matkaan ja suuntasimme kohti Nufenen Passia (2478 m). Hiukankin paremmalla säällä se olisi ollut mahtava kokemus. Nyt se vain vilautti potentiaaliaan.

Toinen vaihtoehto olisi ollut St. Gotthard Pass, mutta se olisi tiennyt pidempää ajomatkaa. Lisäksi halusin ikään kuin säästää sen paremmalla säällä ajettavaksi. Seuraavalla kerralla sitten, milloin se ikinä onkaan…

Keli muuttui kuivemmaksi vuorten pohjoispuolella, joten nautiskelimme loppumatkasta ajelemalla hiukan pienempiä vuoristoteitä. Tosin sitä ennen olimme jo puuduttaneet itsemme ajamalla pitkin laakson pohjaa kulkevaa tietä.

Monien mutkien jälkeen nousimme lopulta Leukerbadin kylpyläkaupunkiin ja majoituimme mukavaan huoneistoon. Loppupäivä menikin päiväunien, kylpylässä oleskelun ja pihvillä herkuttelun merkeissä. Ihan ansaittu leppoisampi päivä tähän väliin.

moottoripyörällä alpeilla
Leuk, Sveitsi

30.6.14 Leukerbad (CH) – Altdorf (CH)

Lepopäivän jälkeen oli aika taas kerätä kilometrejä sekä tutustua nähtävyyksiin. Päivä alkoi siirtymällä kohti juna-asemaa. Ajoimme pyörät junaan ja pitkin Lötschbergtunnelia alitimme vuoret. Moottoripyörille oli varattu oma umpivaunu, jossa oli wc-tilat sekä istumapaikat. Emme tosin uskaltaneet jättää pyöriä ilman valvontaa.

Interlakenin lähellä kävimme tutustumassa St. Beatushöhle luolastoon, jonka jälkeen oli vuorossa thai-ruokaa Interlakenissa. Vasta syötyämme huomasimme viereisen Hooters-ravintolan. Pienen kaupungilla tehdyn kävelylenkin jälkeen tie kutsui taas.

Jatkoimme matkaa itää kohti Susten Passia (2262 m). Ylhäällä solassa oli suuri pato, jonka yli virratessaan pilvet näyttivät kuin tuulitunnelin virtauksilta.

Solan jälkeen jatkoimme kohti pohjoista ja löysimme kovan etsimisen jälkeen majapaikan Altdorfista. Illalla kävimme paikallisella kebab-kioskilla sekä kohtuuttoman pitkän kävelymatkan päässä olleessa kahvilassa. Mikon kamera päätti viettää yötä kyseisessä kahvilassa, omistajan nukkuessa levottomasti ilman sitä.

moottoripyörällä alpeilla
Lötschbergtunnel

1.7.14 Altdorf (CH) – Oberstdorf (D)

Aamu valkeni mukavasti ja aikaisin. Mikko lähti seitsemäksi kahvilaan kyselemään kameransa perään. Jälleennäkeminen oli tunteikas.

Matka jatkui kohti Schwyzin kaupunkia ja Victorinoxin tehtaanmyymälää, josta poistuttiin linkkuveisten kera. Kaikkea muutakin tarpeellista ja tarpeetonta tarttui myymälästä matkaan. Seuraava ohjelmanumero oli Sattelegg-sola (1190 m), joka oli pieni mutta pirun hauska (jos ei ollut koko matkaa auton perässä).

Päivän merkittävin vierailukohde oli Liechtensteinin ruhtinaskunta. Kokoa tällä minivaltiolla ei ole pientä kuntaa enempää, mutta itsenäisyys se olla pitää vaikka Sveitsi hoitaakin suuren osan tämän valtion käytännön asioista, kuten rahan jne. Maan yksi ylpeys on muuten työkaluvalmistaja Hilti.

Yöpaikkaa lähdimme tavoittelemaan Saksan puolelta ja yritimme ajaa Oberstdorfiin Riedbergpassin kautta, mutta heikko kielitaito esti meitä ymmärtämästä sen olevan suljettu. Piti käydä puomilla asia toteamassa. Pidemmän kiertotien kautta pääsimme lopulta perille ja majoituimme herroiksi.

moottoripyörällä alpeilla
Walensee

2.7.14 Oberstdorf (D) – München (D)

Viimeinen ajopäivä valkeni pilvisenä ja sateisena. Alkumatkasta tuntui, että toivoa paremmasta oli, mutta matkan edetessä keli kuitenkin heikkeni nopeasti.

Teimme päätöksen ajaa suorinta tietä vuokraamolle ja sieltä junalla Münchenin keskustaan hotellille. Juuri ennen vuokraamolle saapumista keli taas parani, joten vaihdoimme hetkeksi pyöriä ja teimme pienen lenkin kaupungilla. Sen jälkeen oli vuorossa pyörien palautus ja vuokraamon henkilökunnan tylsistyttäminen matkakertomuksillamme.

Lopulta pääsimme majoittumaan hotellille ja nauttimaan kaupungin parhaista antimista. Menimme siis Hofbräuhausiin syömään ja juomaan. Sen talon eväillä ei jää nälkä eikä jano.

Matkalla hotellille kävimme vielä ottamassa yhdet kulmapubissa, jossa oli sisällä moottoripyörä. Aikamme sitä ihailtuamme löysimme pyörän kyljestä suomalaisen mp-tapahtuman tarran. Ehta motoristiravintola siis.

moottoripyörällä alpeilla
Hofbräuhaus

3.7.14 München (D) – Helsinki (FIN)

Tälle päivälle olimme varanneet tutustumisen BMW Weltiin, mutta sitä ennen kävimme kiertoajelubussin kyydissä tutustumassa kaupungin tärkeimpiin maamerkkeihin. Yhtäkään en tosin enää muista, mutta tuskin menee väärin, jos listataan teatteria, oopperaa, yliopistoa ja museota 🙂

Pikalounaan jälkeen suuntasimme kohti olympiapuistoa ja BMW Weltiä. Siellä pääsimme tutustumaan niin moottoripyöriin kuin autoihinkin. Autoista tarjolla oli BMW:n lisäksi saman konsernin Mini sekä hiukan ylellisempi Rolls-Royce. Pääsimme myös kulissien taakse tutustumaan autojen luovutusprosessiin. Olisi varmasti elämys päästä hakemaan uusi BMW tuolta ja saada VIP-kohtelua koko päivä. Harmi ettei moottoripyörän ostajalle ole tuota kohtelua tarjolla. Se saattaisi olla todennäköisempi ostos ko. firmalta.

Sitten olikin jo aika suunnata junalla kohti lentokenttää ja lopulta kotia. Myöhään yöllä saavuimme Helsinki-Vantaalle ja vielä myöhemmin kotiin.

moottoripyörällä alpeilla
BMW Welt

Loppusanat

Kun syksyllä 2013 aloimme suunnittelemaan tätä reissua, emme olisi koskaan voineet uskoa kuinka onnistunut siitä tulisi. Jos jonkinlaisia ulkomaiden ihmeitä tuli nähtyä ja saimme Alpeista monipuolisen kuvan. Moottoripyörällä Alpeilla ajaminen on suomalaisittain aika erilainen kokemus.

Vältyimme teknisiltä murheilta ja pyörät pysyivät muutenkin ehjinä. Tunnelma oli koko reissun ajan hyvä, vaikka välillä pitkät päivät tuntuivatkin raskailta. Onneksi ymmärsimme pitää riittävästi taukoja ja viettää yhden melkein kokonaisen lepopäivänkin kylpylästä nautiskellen.

Etukäteen selvitettyjä reittejä ja kohteita jäi vielä hurja määrä näkemättäkin, joten ajettavaa ja koettavaa jäi vielä moneksi tulevaksi reissuksi. Voi olla, että ihan pian emme tällä kokoonpanolla yhtä isoa reissua pääse toteuttamaan. Onneksi sillä välin meillä on jokaisella mahdollisuus tehdä erilaisia mp-reissuja omatoimisesti. Toivottavasti kipinä mp-matkailuun syttyi myös ensikertalaisillakin.

moottoripyörällä alpeilla
Lentokone nousee Münchenistä

Ensi kesän reissuja ei ole vielä virallisesti kukaan tainnut aloittaa suunnittelemaan, mutta huhuja karttaharjoituksista Jäämeren rantojen ja Pohjois-Norjan osalta on kuulunut…

Linkkejä

Loppuun vielä hyvä linkki Alpeille suuntautuvia ajoreissuja suunnitteleville: Alpen Tourer.